Kynicism (Sloterdijk)
"Kynicism represents the popular, plebeian rejection of the official
culture by means of irony and sarcasm: the classical kynical procedure
is to confront the pathetic phrases of the ruling official ideology —
its solemn, grave tonality — with everyday banality and to hold them up
to ridicule, thus exposing behind the sublime noblesse of the
ideological phrases the egotistical interests, the violence, the brutal
claims to power. This procedure, then, is more pragmatic than
argumentative: it subverts the official proposition by confronting it
with the situation of its enunciation; it proceeds ad hominem (for
example when a politician preaches the duty of patriotic sacrifice,
kynicism exposes the personal gain he is making from the sacrifice of
others)."
Samlarkort
Mina allra första anteckningar inför denna kurs sådde en idé om att arbeta med samlarkort på något sätt. Då skrev jag såhär:
Collecting cards
Planting ideas
Swift exhibitions
Uggla-tolkningar
"To Pretend a Past and Build a Future (Fuck You, Misogyny)"
Om att omdefiniera vad Uggla står för och medvetet missförstå hans (eventuella) sexism för något helt motsatt.
Varför Uggla?
För att han alltid gått ut på bred front. Han är
inte en fackelbärare för något särskilt egentligen utan vill provocera
"i allmänhet".
Hans musik spänner från avancerade rockkompositioner
med sluga punktexter, till arenaflörtande populistisk trala-pop om att
vara vit straight man.
Han har själv sagt att queerteori och Uggla inte går ihop.
Att göra
denna supersvenne och griniga vingubbe till queer-rörelsens förkämpe är
fascinerande enkelt, och blir både roligt och tankeväckande.
Han
sjunger ofta för individens fria val och förakt mot människors
översittarfasoner, vilket (med lite fantasi) kan likna retorik kring
socialt konstruerade kön och motstånd mot heteronormer.
Om att försvara det som är fult och ofullbordat
Varför Uggla?
För
att han aldrig ber om ursäkt för vad han gör. Han älskar David Bowie
lika mycket som han älskar hejarklacksramsor. Han försöker inte yrka på
någon kvalitet, annan än som samhällskommentator. Han personifierar
kynismen i sin musik genom att ständigt attackera det som är trendigt
och accepterat i samhället (låten "Trendit Trendit", "Passionsfrukt" och
"För Kung och Fosterland" tex). Vare sig det är jämställdhet mellan
kön, amfetaminbruk på jobbet eller svart arbetskraft.
Det är aldrig Uggla som fullbordar Ugglas låtar, utan åhörarna är alltid
de som slutligen skriver under på eller reagerar emot det han gör.
Beskrivet i låten "Jånni Balle" bland annat.
På så vis ges vi en sällsynt möjlighet att omtolka och redefiniera Uggla hur vi vill.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment